
Kunstner på krakken: Ida Kopperud
Share
Når lidenskap møter penselstrøk
Ida Kopperud er en selvlært kunstner, opprinnelig fra Bærum, men er nå bosatt på et småbruk i Modum. Ida er kjent for sine fargerike og stemningsfulle abstrakte malerier, inspirert av natur og organiske former. Maleriene har en unik måte å nå inn til hjertet til folket, og svært mange opplever en følelse av ro, glede, søte barndomsminner som strømmer på, og til og med hjemlengsel -på den gode måten. Uttrykkene til Ida varier fra romantisk, livlig, spennende og melankolsk. Her på Fossekunst har vi hatt besøkende som i utgangspunktet ikke tiltrekkes av abstrakt kunst, men likevel “falt pladask” for Ida sine maleri.
Ida er også utdannet grafisk designer, og har sin egen nettside hvor hun selger både original kunst og kunsttrykk. Ida har vært med bak fasaden hos Fossekunst helt siden oppstart, og har spilt en vesentlig rolle i utviklingen av konseptet. Hun er i galleriet fast noen dager i måneden.
1. Hvordan startet reisen din som kunstner? Var det en spesiell hendelse eller et øyeblikk som inspirerte deg til å begynne å male?
- Jeg har alltid likt å skape ting og er nok påvirket av at min tante og onkel er kunstnere. Første gang jeg prøvde akrylmaling ble jeg helt oppslukt og det var en veldig sterk opplevelse. Det var på et kurs som egentlig handlet om helt andre ting, men hvor vi fikk prøve å uttrykke oss via maling. Det var en helt magisk opplevelse, men allikevel tok det mange år før jeg skjønte at jeg trenger å male.
2. Hvor henter du inspirasjon til kunsten din?
Jeg opplever det egentlig som at inspirasjonen kommer innenfra, men at jeg leter etter organiske former, blomster og en følelse av å være forbundet med naturen i det som uttrykkes. Også er det sånn at jeg bare må begynne å skape noe, selv om jeg kanskje ikke føler for det der og da - inspirasjonen kommer etterhvert når jeg bare er i gang.
3. Kan du beskrive følelsen du får når du maler?
Jeg kan oppleve alt av følelser - det er en berg og dalbane. Men tilstanden jeg søker er en følelse av flyt, åpenhet og tilknytning. Egentlig en følelse jeg forbinder med å være barn ute i naturen og alt er magisk. Der er hodet stille, jeg er tilstede i nuet og i kroppen og tiden eksisterer ikke.
4. Fortell oss om teknikkene dine – hva er unikt med måten du maler på?
I starten jobbet jeg med produkter som skapte en del struktur i bildene og jeg brukte ferdig oppspente lerret. Etter hvert gikk jeg over til vanlig akrylmaling og jeg bruker en del ink og litt kull. De siste to årene har jeg jobbet på store løse lerret, både med og uten grunning, og jeg strekker de selv når de har kommet et stykke i prosessen. Mange av bildene mine har startet på løse lerret som har ligget ute over flere dager. De er påvirket av naturen, de har tørket i sola, hvilt under stjernene og noen har vært frosne. Fugler og insekter har gått på dem og noen har blitt herjet litt med av vinden. Jeg liker å gi fra meg kontrollen til naturen, for så å kontrollere deler av bildet igjen. Sånn kan det gå fram og tilbake i mange lag. Jeg bruker mye flytende maling og liker å lage kontraster mellom det transperante og frie og det kontrollerte opake.
5. Hva ønsker du å uttrykke gjennom kunsten din?
Veldig enkelt sagt ønsker jeg at folk skal føle seg bedre når de ser bildene mine. Jeg maler det jeg selv trenger i øyeblikket for å komme mer i balanse. Når jeg ser på mine egne ferdige bilder føler jeg meg oppløftet, mer åpen og mer harmonisk. Jeg tenker at når jeg opplever dette, kan også andre oppleve det samme.
6. Har du noen ritualer eller rutiner før du setter deg foran lerretet?
Jeg har ingen ritualer, men prøver å samle meg litt før jeg begynner. Studioet mitt er en del av huset, og jeg maler innimellom alt som skjer som mor til en 16-åring og en femåring. Før likte jeg å høre på musikk, men nå syns jeg alt av lyder er forstyrrende. Jeg har lett for å våkne veldig tidlig, altså sånn 4-tiden på natten, og da kan jeg godt finne på å male istedenfor å ligge i senga å ikke få sove.
7. Hvilket av verkene dine er du mest stolt av, og hvorfor?
SUMMER WEDDING har jeg nok et spesielt forhold til. Det er et maleri som startet ute og har vært igjennom en veldig lang prosess. På et punkt trodde jeg det var ferdig og la det ut for salg med tittelen FREE AS A BIRD. Grunnen til tittelen var at det hadde noen fuglespor fra en fugl hadde gått i den våte malingen. Men noe plaget meg med bildet og jeg begynte å jobbe videre med det. Fuglesporene måtte ofres og maleriet har fått et utrolig fint utrykk og spennende detaljer fra alle lagene. Jeg er stolt og glad for at jeg turte å gå på det på nytt, det fikk en ny start og minner meg om slør, blomster og romantikk - litt sånn champagneboble-følelse. SUMMER WEDDING ble solgt hos Fossekunst og jeg syns det er ekstra stas at det er til en kunde som har kjøpt et bilde av meg tidligere.
8. Hva er drømmen din som kunstner?
Drømmen er å kunne leve av å være kunstner, også drømmer jeg om mer tid til å male! For øyeblikket er jeg markedsfører, webdesigner, fotograf, logistikkansvarlig, tekstforfatter, regnskapsfører, innholdsprodusent og sikkert masse mer! Det å ha malestudio hjemme passer meg veldig godt, men jeg skulle gjerne hatt det i en separat bygning, så et atelier i hagen hadde vært perfekt. Jeg har også opplevd at det føles utrolig fint å inspirere andre. Det å samarbeide med og på en eller annen måte hjelpe andre kunstnere er en vag drøm som nok faller mer på plass etter hvert.
9. Har du noen råd til andre som drømmer om å følge i fotsporene dine?
Sammenlign deg med deg selv, ikke andre. Finn ut hva som føles bra for deg og gjør mer av det. Lytt til nysgjerrigheten din. Hva skjer hvis ... Tillat deg selv å lage masse dårlig kunst! Det er kun sånn man kan bli bedre. Du bestemmer. Hva andre mener om det du lager betyr ingenting. Hva andre mener om hvordan du lager det spiller heller ingen rolle, så lenge prosessen føles bra ut for DEG. Tør å bryte regler - det verste som kan skje er at du ødelegger et bilde. Se på et hvert maleri som et eksperiment eller noe du bare skal teste. Da forsvinner resultat-fokuset som blokkerer kreativiteten. Kjenner jeg kunne snakket i evigheter om dette, men får vel stoppe her ...
10. Til slutt – hvilken rolle har Fossekunst hatt for deg som kunstner?
Jeg har vært så heldig å få være med som fast utstiller hos Fossekunst fra oppstarten i April 2024. Det har vært fantastisk å få et nettverk rundt kunsten, min store lidenskap. Det å treffe andre likesinnede, få vist fram maleriene i et fysisk galleri og å få drahjelp rundt markedsføringen har vært uvurderlig. 2024 var mitt beste salgsår hittil! Det er ingen tvil om at det er mye på grunn av Fossekunst, deres markedsføring og den fysiske eksponeringen av kunsten min. I tillegg syns jeg Sandra Hjortland (ildsjelen bak Fossekunst) er en perle å jobbe med, så nå bare gleder jeg meg til fortsettelsen i 2025!